mobiele websites belangrijk voor Google

Mobiele websites belangrijk voor Google

Google heeft zijn algoritmes aangepast. Mobiele websites worden belangrijk voor Google. Zorg dat je dit niet mist!

Mobiele websites belangrijk voor Google

Vanaf 21 april 2015 heeft Google een update doorgevoerd in de algoritmes. Mobiele websites zullen belangrijk worden voor Google en gaat een onderdeel van het algoritme worden en daarmee een rankingsfactor. Dit betekent dat mobiele websites hoger in Google komen te staan. En mobiel vriendelijk wil zeggen dat je website goed geoptimaliseerd is voor smartphones en tablets. Dus gebruikers hoeven met hun mobiel of tablet niet meer in te zoomen om tekst te lezen, ze hoeven niet meer van links naar rechts te ‘swipen’ om tekst te kunnen lezen. Nee, mobiel vriendelijkheid is dat gebruikers teksten direct goed kunnen lezen, dat de website netjes meeschaalt op een mobiel of tablet en dat alles netjes onder elkaar komt te staan. Het moet voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk gemaakt worden, en daar zal Google streng op selecteren.

Waarom mobiele websites belangrijk zijn voor Google

In het verleden keken Google algoritmen vooral naar zichtbaarheid van mobiele websites, maar nu zijn mobiele websites belangrijk voor Google voor een hogere pageranking. Het criterium is vooral het gebruikersgemak. Dus ook op mobiel vlak wil Google gebruikers het beste zoekresultaat tonen. Wanneer jouw website niet voldoet aan de criteria van Google en gebruikers via hun mobiel of tablet op jouw website komen en die niet mobiel vriendelijk is, dan zal jouw website minder goed naar voren komen in de zoekresultaten! En dat is natuurlijk niet wat je wilt.

Mijn website mobiel vriendelijk maken

Ben je benieuwd hoeveel bezoekers via mobiel of tablet een bezoek brengen aan je website? Dat kan je heel gemakkelijk terug zien in Google Analytics. Ga naar Google Analytics en klik op Rapportage/Doelgroep/Overzicht. Je kunt hier heel duidelijk zien hoeveel mobiele bezoekers je hebt en met welk mobiele apparaat ze je website bezoeken.

Een grote kans dat je ‘schrikt’ van de resultaten, dus je mag deze groep zeker niet onderschatten. Dat kan ook niet anders, want ga maar na; zelf zal je ook veel met je mobiel of tablet een website bezoeken en steeds minder met de desktop computer.

Je website moet zeker responsive zijn (website die meeschaalt met het gebruikte apparaat), maar dat ook slim wordt omgegaan met de content op de website.

Test je website op mobielvriendelijkheid!

Er zijn twee manieren om te kijken of je voldoet aan het criterium van Google. Google heeft speciaal een tool ontwikkeld waarop je kunt testen of je website mobielvriendelijk is. Klik op deze link om te testen.

Als deze test aangeeft “Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk.” Dan mag je er vanuit gaan dat je website mobielvriendelijk is.

Een andere manier om te testen is; ga met je mobiel naar Google, typ daar je websitenaam in (dus niet de URL). Als voor je website naam in het grijs “Voor mobiel” staat dan is je website mobielvriendelijk.

Onze Conclusie

Je kunt er niet meer omheen, je website moet écht mobielvriendelijk zijn, anders wordt je afgestraft door Google. Het aantal zoekopdrachten via mobiel zal enorm stijgen en de verwachting is dat dit jaar meer gezocht wordt via mobiel. Google geeft je nog even de tijd en een extra reden om je website mobiel vriendelijk te maken, zodat je website een hogere pageranking krijgt.

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag om je website mobiel vriendelijk te maken.

© Elita Vijverberg Front-end Developer Websites