Interview met #DigiDame van Week 32 Usha Nalinie Marhé

1. Wie ben je, wat doe je? #wiebenjewatdoeje

Mijn naam is Usha Nalinie Marhé. Ik ben bekend als journalist (sinds 1988) en schrijfster (sinds 1996). Ik heb ook vijf jaren als docent voor de klas gestaan (Journalistiek en Nederlandse Taal) en in 2017 heb ik een schrijfcursus van tien bijeenkomsten ontwikkeld en verzorgd. Ik geef gastlessen, schrijf columns, doe presentaties en ben als coach beschikbaar. De som van mijn opleiding tot trainer, mijn levenservaring en ervaringsdeskundigheid, en mijn opleiding tot intuïtieve Healer maken mij tot een goede Coach Persoonlijke Ontwikkeling (Empowerment Coach), ik sta mensen graag bij in hun zelfontwikkeling als ze even iemand nodig hebben om ze verder te helpen.

 

Ik ben altijd nieuwsgierig geweest en denk vanaf kleins af aan na over hoe situaties uit het leven met elkaar in verband staan en waarom mensen doen wat ze doen. Ik wilde ooit rechten studeren omdat ik een groot gevoel voor rechtvaardigheid heb, maar na de decembermoorden in Suriname (toen zat ik op het vwo) durfde ik dat niet meer. Na het Miranda Lyceum (vwo) heb ik allerlei baantjes gehad om mijn levensonderhoud te bekostigen, ik woonde toen al zelfstandig. Tegelijkertijd begon ik na vwo met een avondstudie op het IOL, de docentenopleiding voor de middelbare scholen, maar haakte na een half jaar af. Het jaar daarop begon ik op Academie voor Hoger Kunst en Cultuur Onderwijs (AHKCO) met de studie maatschappelijk werkster. Die opleiding bestond pas, er werden daar twee richtingen verzorgd: journalistiek en maatschappelijk werk. Voel je het al aankomen? 

 

Het nieuwe schooljaar begint in Suriname in de maand oktober; diezelfde maand dat ik bij het AHKCO begon te studeren, begon ook mijn baan als verslaggever bij een persbureau. Ik werd daar aangenomen omdat ik goed was in Nederlands en Engels, en omdat ik volgens de hoofdredacteur slim en vlot was. Ik werd ‘on the job’ getraind, zoals men vroeger ook in Nederland het journalistieke vak leerde kennen. Als autodidact leerde ik erg snel, het schrijven en de journalistieke praktijk gingen mij zeer goed af. Zo ontdekte ik bij ‘toeval’ mijn schrijftalent. Na enkele maanden ben ik toen bij de AHKCO gestopt, ik wilde niets anders meer dan journalistiek en schrijven. Later heb ik in Nederland mijn hbo diploma in de Journalistiek gehaald.

 

Over deze periode in mijn leven heb ik in 2016 op verzoek van het Miranda Lyceum een column geschreven voor het lustrumboekje in verband met het vijftigjarig bestaan van die school, mede om de huidige leerlingen te motiveren. Uiteindelijk zijn twee columns (waaronder de mijne) gecensureerd en uit het boekje verwijderd. Dit veroorzaakte een flink maatschappelijk debat over censuur. Wij hebben die columns met tekst en uitleg op mijn website gepubliceerd, ze zijn daar door meer mensen gelezen dan wanneer ze in het boekje hadden gestaan. Schrijfster Usha Marhe: Columns met verwijzing naar militaire dictatuur uit herdenkingsboek 50 jaar Miranda Lyceum verwijderd

 

2. Wat was jouw eerste (bij)baan?
Toen ik op het Miranda Lyceum zat, deed ik als tiener enkele jaren in de grote schoolvakantie administratief werk bij de ABN bank aan het Kerkplein in Paramaribo. In diezelfde tijd slaagde ik voor mijn costumière diploma en maakte daarna in mijn vrije tijd jarenlang dameskleding op bestelling, dat was mijn eerste zelfstandige beroep. Daar heb ik een uitgebreid verhaal over geschreven en het op Hyves gepubliceerd (toen zat iedereen in Nederland nog op Hyves), veel lezeressen van allerlei afkomst herkenden zich in de restricties die ook zij als meisjes kregen opgelegd in hun jeugd. Hyves bestaat allang niet meer, ik heb het verhaal op mijn WordPress website/blog gepost. Schrijfster Usha Marhe: Oye Mi Canto Hoor Mijn Lied.

 

3. Wat zit er standaard in jouw tas?
Opschrijfboekje, pennen, smartphone, tissues, Dopper waterfles, portemonnee, make up tasje, haarborstel, handcrème.

 

4. Welke quote vind je interessant en waarom?
Onderaan mijn e-mails staat al een tijdje deze quote van de schrijfster Maya Angelou:

 

“The more you know of your history, the more liberated you are.”

– Maya Angelou

Maya Angelou (1928-2014) was een veelzijdige vrouw die krachtige autobiografische boeken publiceerde in een tijd dat de stem van de zwarte c.q. gekleurde vrouw in de wereld nog maar weinig werd toegelaten en gehoord. Zij heeft via haar boeken aan veel zwarte vrouwen de woorden en de verbeelding gegeven om zichzelf als krachtbron en vanuit veerkracht te zien. Onze collectieve ervaringen met kolonialisme, imperialisme, slavernij, contractarbeid, seksueel misbruik en racisme hebben ons niet klein gekregen, integendeel! Ik groeide door haar boeken te lezen, vond veel herkenning met gebeurtenissen uit mijn eigen leven. Boeken helpen je om de context van jouw leven beter te (her)kennen. De kracht om mijn eerste boek Schrijfster Usha Marhe: Bibliografie – Tapu Sjenbedek je Schande te schrijven werd o.a. door haar en Buchi Emecheta (1944-2017) gevoed, waar ik onlangs in een bijeenkomst – om Emecheta te eren -in het Bijlmerparktheater over vertelde. En zo toevallig: Maya is net als ik geboren op 4 april. En op 4 april is Martin Luther King op mijn vierde verjaardag vermoord. Wat ons aan elkaar verbindt is de geschiedenis. Allemaal dingen die toevallig op dezelfde datum in verschillende jaren zijn gebeurd en ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben. Maar als je gaat bestuderen hoeveel invloed de levens van o.a. deze mensen hebben gehad op het creëren van de vrijheid en de ruimte waarin wij nu kunnen leven, dan ga je de verbinding voelen en weet je dat wat jij vandaag doet ook ruimte kan creëren voor een betere wereld voor komende generaties. De ontwikkeling van elke generatie vormt een apart hoofdstuk in het epische, eeuwenlange vormingsverhaal van de mens. Emancipatie gebeurt niet vanuit zichzelf, daar moet je iets voor doen, zoals je bewustzijn ontwikkelen en durven voorbij maskers te kijken. Cognitieve ontwikkeling helpt ons om de materiële kant van ons leven te structureren, om geld te verdienen en een klus te klaren. De immateriële kant die met (zelf)inzicht en wijsheid te maken heeft, groeit door jouw bewustzijn te ontwikkelen. Deze quote uit het wereldberoemde nummer ‘Redemption Song’ van Bob Marley gaat over die ontwikkeling van dat bewustzijn:

 

“Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds…”

– Bob Marley

 

 

5. Waar haal jij jouw digitale inspiratie vandaan?
Echt van overal!

 

6. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
Mobiel bankieren, Rijden de Treinen, You Tube, Zaklamp, WhatsApp, Antivirus en We Transfer gebruik ik vaak, TuneIn Radio soms en Pixlr heb ik pas ontdekt.

 

7. Wat is jouw digitale droom?
Het lijkt me gaaf om You Tube video’s te kunnen creëren die waanzinnig veel worden bekeken. Het zou fijn zijn daarmee inkomsten te verwerven, waardoor ik als schrijver een tijdje voort kan en mijn hoofd en tijd voornamelijk aan research en schrijven kan besteden. Uiteraard maak ik al jarenlang gebruik van You Tube, de basis ken ik dus wel, nu de rest nog, dus hoe YouTube achter de schermen werkt. Usha Marhe YouTube Kanaal

 

 

8. Op een schaal van 1 tot 10, hoe Digitaal ben je?
In vergelijking met vriendinnen: 8 tot 10. In vergelijking met echte digiprofs basic en waarschijnlijk onder de 5. Maar Hellen Gill zou misschien anders over mijn digitale capaciteiten oordelen. Toen mijn tweede boek in 2007 zou verschijnen vond ik dat het tijd werd voor een website. Hellen maakte het voor mij, met Frontpage software. Thuis installeerde ze het op mijn computer en legde me alles uit over wat ik noem het ‘onder water gedeelte’, dat wat je niet ziet maar waar de website op is gebouwd. Dat was best wel ingewikkeld als je niet veel weet over digitaal technische systemen en het bijbehorende jargon. Mijn hersenen hebben gekraakt die dag… oei oei. Na een of twee keer uitleg kon ik de website helemaal zelfstandig bedienen, dus zelf pagina’s aanvullen of aanmaken of verwijderen, zelf tekst en foto’s uploaden. Hellen was erg trots op mij, ze zei dat ik haar snelste leerling ooit ben geweest. Het was een prachtige site in de kleur die ik wilde, en vanaf mei 2007 werkte het perfect. Maar het was een statische site die ik alleen vanaf mijn vaste pc kon bedienen, wat niet handig was toen ik in 2010 besloot enkele maanden naar Suriname te gaan. Ik moest dus een mobiele site hebben die ik van overal kon bedienen. Faizal Nabibaks, de eigenaar/beheerder van Waterkant.net tipte me over het bestaan van WordPress. Intussen was ik van Hyves naar Facebook verhuisd. Voor mij was WordPress daarom niet zo ingewikkeld, het bedieningssysteem leek op dat van Facebook. Ik heb mezelf ermee leren werken en zo ben ik in oktober 2010 overgestapt naar WordPress, wat ik van overal op de wereld kan bedienen en kan gebruiken als website inclusief blog. Ik gebruik de gratis templates , omdat ik wil dat de informatie over mijn werk nog lang na mijn overlijden online blijft staan. Ik heb het aan mijn domeinnaam gelinkt, dat staat netjes op mijn visitekaartjes. De site is dus op verschillende manieren te vinden. Hellen Gill heeft sinds enkele jaren zelf ook een WordPress site. Hellenjgill Ik heb intussen voor meer mensen WordPress sites gemaakt, zoals die van Thea Doelwijt. The Adoelwijt. Het beheer doen de mensen daarna zelf.

 

9. Welke Digi training van ons zou je willen volgen en waarom?
Misschien is er meer mogelijk met de gratis templates van WordPress, dat zou ik dan willen weten. En een workshop of training over YouTube is een must, zie mijn digitale droom bij vraag 7. Ik schrijf boeken en verhalen, maar realiseer me ook dat we in een beeldtijdperk leven en dat mensen steeds vaker een video van vier minuten bekijken i.p.v. een boek van 400 pagina’s lezen. Die video van vier minuten kun je wel inzetten om mensen naar dat boek te leiden, of naar andere topics die je onder de aandacht wil brengen. Context blijft een zeer belangrijk ding, en die leer je niet uit een korte video, maar wel door boeken te blijven lezen. Video’s opnemen met de middelen die er zijn, zoals smartphones en dslr camera’s, en die dan zelf bewerken. Ik heb mezelf intussen de basics daarvan geleerd, mijn vierde vlog, zie hier, werd in twee weken tijd meer dan 4000 keer bekeken! Om de audio van nieuwe vlogs te verbeteren heb ik me verdiept in microfoons. Wauw, wat een aanbod! Het is een hele studie geworden waarin ik veel nieuwe woorden (vakjargon) heb geleerd. Het aanbod van digitale gadgets en middelen groeit elke dag, iedere keer is er weer een nieuwe uitvinding. Ik hoef niet alles te leren kennen, ik moet gewoon weten wat er bij mijn wensen past en dat inzetten.

 

10. Welke Digi tips heb je zelf voor ons en de #DigiDames community?
Blijf nieuwsgierig, lees mooie romans. Lezen is gratis reizen! Natuurlijk heb ik daar ook een column over geschreven. Waterkant: lezen is gratis reizen column. En als de DigiDames community daar zin in heeft kunnen we onder mijn begeleiding een Book Read Club starten, en eens in de zoveel tijd bij elkaar komen om een boek te bespreken dat we dan allemaal hebben gelezen.  Even uit de digitale wereld stappen om jezelf op te laden en daarna weer fris weer verder. Maar al die DigiDames uit jullie netwerk hebben zelf ook prachtige levensverhalen te vertellen die ze in een schrijfcursus onder mijn begeleiding zouden kunnen opschrijven. De DigiAcademy zou dat als boekje kunnen uitgeven. Inspirerende verhalen in handzame boekvorm blijven belangrijk. Prachtig visitekaartje toch!

 

11. Waar ben je het meest trots op?
Dat ik veel veerkracht heb, dat ik een doorzetter ben die nu beter weet wanneer ze moet loslaten en rust moet nemen, en dat ik steeds verder ga met leren en ontwikkelen. Dat ik het verstikkende taboe om te praten over incest en seksueel misbruik in de Surinaamse samenleving heb doorbroken en met mijn boeken veel mensen heb geholpen zichzelf te helpen.

 

12. Welke nieuwe #DigiDame van de week wil je nomineren en waarom?
Rosamunde Dors. Zij is vanaf 1 augustus 2017 beleidsadviseur Diversiteit bij de gemeente Amsterdam, waar ze al 20 jaar vanuit verschillende functies intern belangrijk werk doet dat verbonden is met maatschappelijke thema’s.