10 redenen om een website te nemen

Het is nauwelijks te geloven dat er nog bedrijven of verenigingen zijn die nog steeds geen website hebben! Waarom zou je eigenlijk een website moeten hebben en waar heb je het voor nodig? Een Facebook pagina of LinkedIn profiel is toch genoeg? Bij deze 10 redenen op een rijtje om een website te nemen:

1. Het is je Digitaal visitekaartje!

‘You Never Get a Second Chance to Make a First Impression.’ Het is vaak de eerste kennismaking met jouw bedrijf. Nog voordat iemand een afspraak met je maakt, wordt er vaak eerst online naar je gezocht. Let er dan ook op dat je een aantrekkelijke website hebt met niet teveel tekst opeen gepropt, maar zorg vooral voor veel lucht tussen de alinea’s én pakkend beeld. Let er ook op dat je contactgegevens duidelijk zichtbaar zijn. Liefst rechtsboven in de Header en vermeld het nog eens een keer in de Footer bijvoorbeeld.

 

2. Aandacht – reclame

Je website is je Owned Media, je eigen bezit dus je kunt reclame naar hartenlust maken. Zie ook het eerste hoofdstuk: 5 Must Have items van je eigen Mar/Com plan van het Gratis E-book Tips, Tricks & Tools for the Female Entrepreneur. Dit E-book kun je  hier vinden.


3. Informatie verstrekken

Je kunt via je website makkelijk algemene informatie verstrekken over bijvoorbeeld je openingstijden, of FAQ (Frequently Asked Questions). Een van de vragen die wij vaak krijgen is of mannen ook welkom zijn bij de #DigiDames. Mannen zijn zeker ook welkom bij de #DigiDames, maar omdat we zelf (op een enkele #DigiDude na) allemaal Vrouwelijke Ondernemers zijn, kunnen we ons beter in Vrouwelijke Ondernemers  verplaatsen, hebben we er veel affiniteit mee en dus kunnen we ze beter adviseren. Dit is de eerste vraag van onze eigen FAQ, waar je nog meer veel gestelde vragen kunt lezen.

 

4. Aanbieden boodschap of dienst

Recentelijk hebben we op het Expertise Plein gestaan van de Kamer van Koophandel Startersdag. Daar kwamen we veel potentiële Vrouwelijke Ondernemers tegen met mooie plannen en ideeën. Sommige waren er nog niet over uit wat ze precies zouden doen, sommige wel en wilden wel 5 verschillende soorten diensten vanuit verschillende invalshoeken aanbieden. Geen probleem. Maar, wees wel duidelijk in wat je doet of aanbiedt. Maak een logische verdeling en onderverdeling in je menustructuur, zodat het voor je bezoeker logisch, duidelijk en makkelijk vindbaar is.

 

5. In contact blijven met je doelgroep – via Social Media

Je website is eigenlijk ook een stukje Social Media. Tenminste, als je het regelmatig ververst met unieke content. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te bloggen, maar ook door regelmatig iets op je Social Media te vermelden en te refereren aan je website. Zorg ervoor dat alle Social Media op je website vermeld staan en verwijs ook naar je website en omgekeerd. Dit komt je ranking binnen Google zeker ten goede, vooral als je veel filmpjes uploadt.

 

6. Commerciële doeleinden – webshop

Het is zeker handig als je klein begint, om bijvoorbeeld te starten met een Facebook pagina. Als je gaat groeien, zal je merken dat het fijn is dat je ook een website hebt, waar je je producten kunt verkopen. Tegenwoordig heb je heel veel gratis programma’s waarbij je zelf makkelijk een simpele webshop op kunt zetten. Mocht je hier hulp of training bij nodig hebben, kun je ons altijd contacten.

 

7. Portfolio 

Zeker als je een beeldend beroep of een tastbaar product hebt, is het handig om je portfolio zichtbaar te maken. Misschien ben je wel een muzikant? Zet er goede promofilmpjes van jezelf op en live optredens! Misschien maak je wel tassen, schoenen, websites, dan is het handig om deze te visualiseren. Maar ook als je diensten verkoopt, kan het prettig zijn bijvoorbeeld blogs op te nemen, waarin je aangeeft hoe je klanten hebt geholpen of kunt helpen, zoals bijvoorbeeld advocatennetwerken of gezondheidscentra dit doen.

 

8. Je website is 24 uur per dag beschikbaar!
Zie je website als je werknemer die 24/7 onvermoeibaar voor je aan de slag is. Een werknemer die altijd de laatste up-to-date informatie kan geven, waar en wanneer degene die informatie zoekt, maar wilt.

 

9. Analyse webverkeer d.m.v. Google Analytics
Door middel van Google Analytics kun je nagaan hoeveel bezoekers je op een dag hebt, welke pagina’s van je website het beste scoren en waar bezoekers het langst blijven hangen. Ook is het prettig te weten waar het ‘Bounce-percentage’ hoog is, oftewel waar je bezoekers gauw weer verdwenen zijn. Als je hier inzicht in hebt, kun je daar beter op sturen en je website aanpassen.

 

10. Je bedrijf komt in deze tijd betrouwbaarder en geloofwaardiger over als je een website hebt!
Geef nou zelf toe: als je ergens een afspraak hebt, is het eerste wat je doet dat je de organisatie googelt. En als je geen website kunt vinden, moet je je afvragen of het wel een bonafide bedrijf is. Het wekt dus vertrouwen op, als je iemand of een organisatie online terug kunt vinden. Zie het als de Yellow Pages van vroeger. En als je niet weet wat dat zijn, dan ben je waarschijnlijk in een ander millennium dan ik geboren… 😉

 

10 redenen dus om een website te nemen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, je kunt tegenwoordig zelfs gratis een simpele website maken. Mocht je toch graag een Training willen voor het maken van je eigen website, hebben we daar verschillende mogelijkheden voor. Je kunt ons altijd een berichtje sturen.

 

Binnenkort zullen we de #DigiDames Checklist for Good Professional Websites© toevoegen aan het gedeelte Free Stuff van onze website.

 

© Cynthia Telting  | Director #DigiDames 

Cynthia geeft als externe docent ook graag (gast)colleges op diverse Hogescholen over o.a. Communicatievaardigheden (m.n. Presentatievaardigheden), Communicatieplanning, Trendwatching & Conceptontwikkeling en Ondernemerschap.

Cynthia is een gecertificeerd Online Coach volgens de Ontwikkelingsgerichte benadering bij het Online Coach Centrum.

Cynthia (be)schrijft voor Inspiration Network wat, naast of dankzij passie voor haar werk, haar nog meer bezighoudt.