Adverteren in instagram stories in 4 simpele stappen

Het is al enige tijd mogelijk om via Facebook op Instagram te adverteren. Deze Instagram advertenties verschijnen in de timeline van Instagram, tussen de organische updates van anderen. Wat tot voor kort nog niet mogelijk was was om in Instagram Stories advertenties te plaatsen. Daar kwam in maart 2017 verandering in.

Wat zijn Instagram Stories?

Instagram Stories is een relatief nieuwe functie in Instagram. Het stelt gebruikers in de gelegenheid om tijdelijke foto’s en filmpjes te tonen in de app. Je content is dan 24 uur beschikbaar en wordt niet op je newsfeed vertoond. De Stories, ook bekend als verhalen, worden apart vertoond bovenaan in de newsfeed. Zodra je 1 story hebt bekeken zal een volgende meteen achteraan afspelen. Wil je die liever niet bekijken dan kun je met je vinger voorbij swipen!

Bron: blog.instagram.com

 

Sinds de introductie van deze functie wordt hij volop gebruikt door vooral jongeren. Hij is zo populair dat je hem nu ook in andere applicaties, als Facebook en Whatsapp, kunt gebruiken.

 

Advertenties in Instagram Stories

Deze advertenties verschijnen dus tussen de andere Stories van vrienden die je volgt. Als de andere Stories zijn ze skippable, je kunt de advertenties dus ook voorbij swipen en er staat ‘Gesponsord’ op elke advertentie.

 

Op dit moment kun je kiezen tussen een video van maximaal 15 seconden of een afbeelding. Je advertentie wordt dan fullscreen vertoond, vandaar ook de eis van een afbeeldingsverhouding van 9:16.

Waarom adverteren op Instagram stories?

Laten we de statistieken erbij halen:

  • In 2016 kende Instagram 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd.
  • Dagelijks worden er 95 miljoen afbeeldingen en filmpjes geplaatst.

 

Instagram is dus een geweldige tool om meer potentiële klanten te bereiken. Vooral de doelgroep die bestaat uit tieners en twintigers. Zij maken het meest gebruik van Instagram. Bedrijven die hun naamsbekendheid willen vergroten onder deze doelgroep kunnen het beste op Instagram adverteren.

 

Daarnaast kun je met Instagram Stories op een aparte en persoonlijke manier je merk onder de aandacht brengen van je doelgroep. De advertenties worden tussen content van vrienden vertoond en dat roept een positief gevoel op bij gebruikers.

 

Hoe maak je deze advertenties aan?

Wil je aan de slag met adverteren in Instagram Stories? Uitstekend plan! Aangezien Instagram onderdeel van Facebook is gaat het adverteren via het advertentie-beheersysteem van Facebook. Instagram advertenties worden dus op dezelfde plek gemaakt als Facebook advertenties en dat gaat op een eenvoudige manier. Lees maar verder.

Stap 1: Koppel je Instagram account aan je Facebook pagina.

Dit kan via instellingen op de Facebook pagina. In het linkermenu staat ‘Instagram’.

 

Stap 2: Maak een nieuwe campagne

Bij de introductie hiervan was het alleen mogelijk om Instagram Stories advertenties te maken in een campagne met als marketingdoelstelling Bereik:

Tot mei 2017 was Bereik het enige marketingdoelstelling dat je kon kiezen voor dit type campagne. Echter heeft Facebook aangegeven dat de andere doelstellingen nu ook beschikbaar zijn zoals Verkeer, Conversies, Appinstallaties en meer.

 

 

Stap 3: Kies bij plaatsingen voor Verhalen onder het submenu Instagram

Doorloop de andere stappen zoals je die normaal zou doen tot je bij de plaatsingen terecht komt. Kies hier voor Plaatsingen bewerken. Vervolgens kun je onder Instagram Verhalen aanvinken.

 

Het zal je meteen opvallen dat na het selecteren van Verhalen dat de andere plaatsingen niet langer geselecteerd zijn. Dit omdat je geen Instagram Stories advertentie kunt uitvoeren voor de andere plaatsingen.

 

Stap 4: Advertenties maken

Je kunt Facebook Advertentiebeheer of Power Editor gebruiken om de Instagram Stories advertentie te maken. Nadat je het budget en de planning hebt bepaald, ben je klaar om de advertentie te ontwerpen. Wat nu volgt is het kiezen van de indeling. Je kunt kiezen voor een enkel beeld of een video.

Nadat je een selectie hebt gemaakt kun je je afbeelding of video bestand uploaden.

Hou er rekening mee dat je advertentie skippable is. Het is dus zaak om een design of video te kiezen dat de doelgroep meteen aanspreekt. Aanbevolen afbeeldingsgrootte is 1.080 x 1.920 pixels en een afbeeldingsverhouding van 9:16. Daarnaast is het niet mogelijk om in de editor tekst aan je advertentie toe te voegen zoals titels, beschrijvingen en dergelijke.

Met advertenties in Instagram Stories kun je op een kosteneffectieve manier adverteren. Het is flexibel genoeg dat je eenvoudig en snel aanpassing kunt aanbrengen wanneer nodig. Tevens is het een leuke manier om een jonge doelgroep te bereiken. Gebruik het liefst opvallende en fleurige visuals voor een geslaagde campagne op Instagram Stories. Succes ermee!

 

 

© Santousha Kalk

SEA Specialist: expert in het opzetten en optimaliseren van Google AdWords en BingAds campagnes voor verschillende branches. Gespecialiseerd in: Google Grants, Gmail Ads, BingAds en SEO teksten. Auteur voor Frankwatching en nu ook de #DigiDames. Lees hier meer over Santousha. 

 

 



Ja, ik ben er graag bij!

Ontmoet onze trainers, krijg een preview van onze #DigiAcademy trainingen, ontvang empowerment tips én training van karate docent Chantal & netwerk op een andere manier!

Kosten €15,- Het geld kun je ovv Preview en je voor en achternaam overmaken op:

Bankrekeningnummer NL82 INGB 0007 5618 28 t.n.v. DigiDames.