7 SEO-tips om de vindbaarheid van jouw website te vergroten

Als ondernemer wil je alles uit je onderneming halen. Je netwerkt, bent aanwezig op sociale media, doet je acquisitie, noem maar op. Maar wat is er nu makkelijker dan potentiële klanten die zichzelf aandienen? Met goede SEO of zoekmachine-optimalisatie krijg je een stroom aan bezoekers naar je website, die in potentie allemaal klant zijn. En als je een beetje weet hoe het werkt, is SEO best leuk. Pak daarom deze tips mee en profiteer van betere online vindbaarheid van jouw website.


Vooropgesteld: SEO is niet heilig
Hoe belangrijk SEO ook is voor je website, het is natuurlijk niet heilig. Zoals voor vrijwel alles geldt: zorg dat je niet afhankelijk wordt van een externe partij. Of dat nu Facebook of Google is, zodra er iets in jouw nadeel verandert, loop je zo een deel van je omzet mis. Maak SEO dus onderdeel van je totale marketingstrategie én stuur je SEO-strategie ook regelmatig bij.


7 tips voor de vindbaarheid van jouw website
Er is een behoorlijk aantal dingen dat je zelf kunt doen als het gaat om de vindbaarheid van je website. Je zult zelfs verbaasd zijn hoe simpel of logisch sommige dingen zijn. Pak deze 7 tips mee om jouw website beter vindbaar te maken.


1: Leg de basis met je hosting
Een snelle website levert een goed converterende website op. Elke seconde vertraging op je webpagina kan je zo 20% aan conversies kosten. De basis voor een snelle laadtijd van je webpagina’s leg je met hosting. Snelle hosting zorgt ervoor dat ieder onderdeel van je webpagina snel laadt, die winst haal je gewoon niet door elk onderdeel te optimaliseren. Snelle hosting is de snelste en uiteindelijk zelfs goedkoopste manier om de laadtijd van je website te verbeteren.


2: Weet waar je klant op zoekt
Er zijn nog weleens wat marketeers die voorstellen vooral geen ‘zoekwoorden-onderzoek’ te doen. Best een raar idee, want als je weet waar je klant op zoekt, weet je waarop jouw website vindbaar moet zijn. Doe je geen onderzoek, dan kun je zomaar de verkeerde woorden gebruiken omdat jouw klant net ander woordgebruik heeft dan jij. Zeker wanneer er in je vakgebied veel jargon is die jouw klant niet gebruikt, is dat risico groot.


Daarnaast breng je met je zoektermenonderzoek ook in kaart hoe sterk de concurrentie is op je zoektermen. Zo weet je ook of het überhaupt wel zin heeft om je op die zoektermen te focussen. En een goed onderzoek is er ook om de zoekintentie in kaart te brengen.

3: Houd rekening met de zoekintentie
Waar denk jij dat iemand op zoekt wanneer die ‘voetbal’ invoert in Google? Of ‘golf’ of ‘corona’? Met welke achterliggende gedachte of vraag googelt iemand? Daarmee heb je de zoekintentie te pakken.


Bij ‘voetbal’ kan het gaan om de sport, maar ook over de bal. Heb je een sportwinkel, dan is de zoekintentie van ‘voetbal kopen’ veel duidelijker dan enkel ‘voetbal’. En mensen die tot begin 2020 op ‘corona’ zochten kregen een hotel in Den Haag te zien in de zoekresultaten, en natuurlijk het Mexicaanse biermerk. Dat is sinds februari 2020 wel heel anders …

Google houdt ook rekening met de zoekintentie en speelt daarop in met de zoekresultaten die getoond worden voor een bepaalde zoekterm. Sluit jouw webpagina niet in op de zoekintentie, dan maak je geen schijn van kans om in de top 10 te komen op die zoekterm. Het Corona hotel werd weggevaagd uit de zoekresultaten, omdat Google voorrang gaf aan informatie over het coronavirus. En zo zie je dat de zoekintentie ook nog eens kan veranderen.


4: Zorg voor context voor semantiek
Voor die zoekintentie speelt context ook een rol. Heb je het over ‘golf’ in je tekst, dan wordt het echte onderwerp veel duidelijker als je daarbij ook synoniemen in de tekst gebruikt, zoals bijvoorbeeld:
• golfsport en golfspel voor de sport
• VW Golf en Volkswagen Golf voor de auto
• getijgolf, tsunami en scheepfsgolf als het gaat om golven in het water


Merk je zelf al hoe deze synoniemen het verschil maken? Dat heeft alles te maken met semantiek, specifiek woordsemantiek: de betekenis van woorden. Omdat woorden meerdere betekenissen kunnen hebben dragen bijvoorbeeld synoniemen bij aan beter begrijpen wat er precies bedoeld wordt.

Je hebt vast ook wel door dat het niet alleen voor de zoekmachines van belang is, maar dat het ook je lezer helpt. Naast synoniemen zijn ook gerelateerde woorden van belang voor de context, zoals:
• green, tee en golfclub als het gaat om de sport
• stuur, carrosserie en brandstof als het gaat om de auto
• zee, surfen en water voor golven in het water


En zo zie je ook hoe simpel en logisch het soms is. Daarnaast voorkom je door het gebruik van synoniemen en gerelateerde woorden dat je een (woord uit je) zoekterm overmatig gebruikt in de tekst, wat een tekst er vaak niet leesbaarder op maakt.


5: Maak interne links aan (en wees niet bang naar een ander te linken)
Hoe vaak kom jij een tekst op een website tegen waar ook echt alleen maar tekst staat, eventueel met wat afbeeldingen? Onhandig hè, als je meer informatie wilt over iets dat daar genoemd wordt en je dat dan zelf moet opzoeken op die website? Met interne links help je jouw bezoeker naar meer informatie zonder dat ze daar zelf veel moeite voor hoeven doen.


En die interne links helpen de zoekmachine ook te begrijpen dat er op die pagina meer informatie staat over dat onderwerp. Hoe meer interne links naar een pagina liggen, hoe relevanter een pagina is in de ogen van de zoekmachine. Als een pagina echt belangrijk is, gaat dat dan ook vrij automatisch. Ga dus niet interne links aanleggen “omdat het moet”, maar omdat het past.


En wees ook niet bang om te linken naar externe bronnen. Het maakt jouw informatie verifieerbaar, waardoor het betrouwbaar wordt. Of je websitebezoekers hoeven zelf niet op zoek naar aanvullende informatie omdat jij er al naar linkt. Zie je hoe je bezoeker centraal stellen je al heel erg helpt met je SEO?
Oh en je krijgt zelf toch ook graag backlinks? Dan is het wel zo fair dat je ze zelf ook ‘geeft’.


6: Teksten schrijven? Zo lang als nodig, zo kort als mogelijk
Een veel voorkomende vraag is hoe lang een tekst nu moet zijn. Het antwoord is even simpel als verwarrend: het hangt ervan af. Er is geen stelregel voor de lengte van een tekst, zeker niet voor de vindbaarheid. Als je schrijft, hanteer dan de insteek zo lang als nodig, zo kort als mogelijk.


Zo lang als nodig slaat vooral op de informatie in je tekst. Alle informatie die je bezoeker nodig heeft hoort erin te staan. Het wereldwijde web is een zelfbedieningskanaal, mensen willen zelf (bijna) alles kunnen doen. Geef je niet voldoende informatie, dan raak je ze kwijt. Geef je bezoeker dus alle informatie waarvan jij weet of denkt dat ze die willen krijgen. Kan dat in 250 woorden of minder, dan is dat ‘zo lang als mogelijk’. Heb je daar 1.000 woorden of meer voor nodig? Ook dat is prima. Zolang je maar waarde levert.
Zo kort als mogelijk slaat op je schrijfstijl en opmaak:
• Beperk het aantal woorden in een zin
• Gebruik geen moeilijke en lange woorden
• Maak niet te lange alinea’s
• Gebruik tussenkopjes boven je alinea’s die omschrijven wat er in de alinea staat
• Maak gebruik van opsommingen waar dat even kan
Op die manier kan je lezer een tekst makkelijk scannen en bepalen of er in staat wat zij of hij zoekt. Lekker duidelijk. Toch?


7: Verdien backlinks met ijzersterke content
Als je je tekst zo lang als nodig en zo kort als mogelijk hebt geschreven, staat er een ijzersterk verhaal en zo’n ijzersterk verhaal is waar mensen naar willen linken. Ga ook hier weer bij jezelf na wat jij zou doen: link je naar een artikel dat wel oké is of juist naar een artikel dat lekker leest en bomvol waardevolle informatie staat?
De reden dat Google backlinks ging meerekenen in hun algoritme was dat zij die links als een soort stem op die webpagina zagen. Hoe meer links er naartoe gingen, hoe relevanter die pagina wel moest zijn. En hoewel er een hoop is veranderd waardoor echt niet iedere link even zwaar meetelt, is het principe van je backlinks verdienen vanwege goede content nooit verdwenen. 

 

© Optimus Online

Nathan Veenstra is eigenaar en SEO-specialist bij Optimus Online. Begonnen als SEO-tekstschrijver bleek SEO steeds interessanter en dit is hij gaan combineren met CRO (conversie-optimalisatie, gebaseerd op consumentenpsychologie).

Wil je meer omzet uit je website halen, dan is de combinatie van SEO en CRO onmisbaar, hierover lees je meer op zijn eigen blog op optimusonline.nl.