Wist je dat de betaaloptie “Achteraf Betalen” verplicht is voor Webshops?

Als webshop ondernemer heb je vast goed nagedacht over hoe je jouw klanten wilt laten betalen op jouw huidige of toekomstige webshop. Jij wilt natuurlijk dat iedereen die in je online shop komt een optimale klantervaring heeft! Om die ervaring nog beter te maken kun je de optie tot achteraf betalen toevoegen als betaalmethode. Hiermee stijgt de kans op meer conversies, doordat je de klanten het gemak biedt. Ze hoeven niet direct te betalen en dat geeft de consument meer rust. Maar naast de extra service die je biedt voldoe je ook gelijk aan een wettelijke verplichting. Wist je namelijk dat je de optie tot achteraf betalen verplicht bent om aan te bieden?

ACHTERAF BETALEN IN WEBSHOPS IS WETTELIJK VERPLICHT

In Nederland is betalen via iDeal de populairste keuze en wordt ook het meeste gebruikt als betaalmethode in veel webshops. Echter mag je je klant niet verplichten om met iDeal te betalen. Het is wettelijk verplicht om minimaal 50% achteraf te laten betalen, waarbij je dus je klant wel kan verplichten 50% vooraf te laten betalen. Omdat dit best een gedoe kan zijn voor webshops, kunnen ze minimaal één mogelijkheid aanbieden tot achteraf betalen. Veel webwinkeleigenaren weten dit niet en je ziet daarom deze optie ook niet terug in elke webshop. Deze wet geldt trouwens alleen als je producten verkoopt aan consumenten, voor zakelijke klanten kun je zelf bepalen hoe je de betaling regelt.

Waarom is achter af betalen verplicht? In de wet staat het zo dat de betaling pas voldaan dient te worden bij aflevering van het product. Het betalen en ontvangen gaat als het ware tegelijkertijd. In online winkels is dit natuurlijk wat lastiger. Het product moet nog opgestuurd worden en hier gaat meestal 1 à 2 dagen overheen voordat de klant daadwerkelijk het product ontvangt. Hierbij lopen ze ook nog het risico dat er wat mis gaat bij de post en het pakketje zoek raakt. Wat dan? Zijn ze dan hun geld kwijt?

Als er sprake is van een consumentenkoop dan moet de consument de mogelijkheid hebben om minstens de helft achteraf te kunnen betalen als hij/zij online een bestelling plaatst. Het gaat hierbij om situaties waarbij de consument het product niet van te voren heeft gezien en/of gevoeld bij het moment van aankoop (zoals je dat wel hebt als je een product in een fysieke winkel koopt). Hierbij heeft de consument recht op 14 dagen bedenktijd zonder dat ze hier een reden voor hoeven op te geven. De bedenktijd geldt voor zowel producten als diensten (bijv. een online cursus).

De regel geldt trouwens alleen bij de aanschaf van roerende goederen. Als je diensten levert mag je dus wel volledige vooruitbetaling vragen.

ZIJN ER UITZONDERINGEN OP DE ACHTERAF BETALEN REGEL?

De optie achteraf betalen is verplicht voor alle webshops die aan consumenten verkopen, ongeacht wat je verkoopt. Maarrr… het is in principe toegestaan om af te wijken van deze regel. Je mag bijvoorbeeld de consument wel verplichten tot een aanbetaling van maximaal 50% (m.u.v. een huis kopen of het boeken van een reis), maar mag je dit niet in je algemene voorwaarden zetten.

Als je expliciet afgesproken hebt dat je het bedrag vooruitbetaald wilt hebben en je klant gaat daarmee akkoord dan kun je volledige vooruitbetaling eisen. Dit mag je dus ook niet in je algemene voorwaarden zetten en eisen. Maar hoe spreek je dit nou expliciet af met je klant? Voor webwinkels is daar niet echt een duidelijk antwoord op te geven. Als je een product op maat maakt voor een klant kan je bijvoorbeeld de klant persoonlijk vragen of ze akkoord gaan om het bedrag vooraf te betalen, waarbij je dus hun antwoord moet afwachten.

Uiteraard zijn er andere manier om iDeal betalingen te stimuleren en achteraf betalingen te ontmoedigen. Hierover meer in het volgende deel.

HOE KUN JE ACHTERAF BETALEN AANBIEDEN EN BRENGT HET RISICO’S OF EXTRA KOSTEN MET ZICH MEE?

Achteraf betalen aanbieden op je webshop kan bijvoorbeeld via online oplossingen zoals Klarna, AfterPay en Billink, maar ook via een acceptgiro of betaling op factuur.

Als je de klant laat betalen op factuur loop je wel altijd het risico of de klant ook echt je factuur gaat betalen. Daarom is het kiezen voor een betaaldienst zoals Klarna, AfterPay en Billink een iets duurdere maar wel een veiligere keuze. Ze zorgen er namelijk voor dat de klant de factuur ontvangt en ook daadwerkelijk betaalt. Super handig! Want je hoeft niet zelf achter de betaling aan te gaan, wat je weer veel tijd en moeite scheelt. Hierbij dragen ze ook de verantwoording voor onbetaalde facturen zodat jij zeker weet dat je je geld ontvangt.

IDEAL BETALINGEN OF ANDERE BETAALMETHODE STIMULEREN

Voor de extra services die achteraf betalen aanbieder aanbieden betaal je dan ook meer voor dan als er met iDeal of PayPal betaald zou worden. Deze betaalkosten kun je doorrekenen aan de klant, bijvoorbeeld door extra kosten te rekenen voor de optie achteraf betalen. Zelf vind ik betaalkosten niet erg klantvriendelijk. Je laat je klant extra betalen om wat van jou te kopen en ik vind dat dit niet bijdraagt aan het streven voor een optimale klantervaring. Je kan het beste de betaalkosten al doorberekenen in de prijs van je producten zelf. Een andere mogelijkheid is, als je bijvoorbeeld iDeal betalingen wilt stimuleren, om een korting of klein cadeautje te geven als iemand voor de optie iDeal betalen kiest. Ook kan je hierop inspelen met het design van je bestelproces. Stel dat je 4 betaalopties aanbiedt, maar dat je de klant wilt stimuleren om voor iDeal te kiezen, dan moet je deze optie prominent maken door deze bovenaan te plaatsen, deze te highlighten of om het logo groter in beeld te brengen.

EEN SERVICE PAYMENT PROVIDER GEBRUIKEN

Webshops die gebouwd zijn in o.a. WooCommerce (WordPress), Magento, Shopify, Lightspeed kunnen gebruik maken van een Payment Service provider zoals Mollie, Igenico ePayments, Buckaroo, MultiSafepay, Adyen, Stripe en ICEPAY. Deze leveranciers kun je zien als een tussenpersoon die ervoor zorgt dat jouw geld veilig van je webshop naar je bank gaat (en voor consumenten van de webshop naar hun bank). Ze nemen het betalingsproces uit handen voor jouw webshop.

Voor je webshop is het meestal een goede keus om te gaan samenwerken met een Payment Service Provider, omdat ze gespecialiseerd zijn in de betaling-infrastructuur en -regelgeving. Onderzoek en kies de provider die het beste bij jouw webshop past.

MEER OMZET DOOR ACHTERAF BETALEN AAN TE BIEDEN IN JE WEBSHOP

Vaak zien webwinkel eigenaren achteraf betalen als een dure betaalmethode, een noodzakelijk wettelijk verplicht kwaad die alleen maar veel retouren oplevert. Toch zijn er veel voordelen!

Achteraf betalen werkt conversie verhogend. Wat betekend dit precies? Dit betekend dat je meer omzet kan maken! De klantervaring is verbeterd doordat de drempel om online een bestelling te plaatsen nu een stuk lager is. Hierbij is de gemiddelde bestelwaarden bij achteraf betaling vaak ook hoger.

Dit werkt vooral goed voor (voornamelijk vrouwen) die kleding of schoenen in verschillende maten en/of kleuren willen passen. Achteraf betalen geeft ze dus de mogelijkheid om je producten eerst thuis uit te proberen voordat ze het besluit nemen het te houden.

Uiteraard levert achteraf betalen meer retouren op, maar ook na aftrek van de retouren blijven er meer netto verkopen over dan bij een andere betaalmethode. Dit blijkt uit onderzoek van AfterPay. Ook blijken deze klanten vaak ook terugkerende klanten te zijn. Een tevreden, achteraf betalende en terugkomende klant met een optimale klantervaring!

Bron onderzoek: AfterPay, “Fashion Returns and why they are not the enemy”, https://www.afterpay.nl/nl/returns

Bron: AfterPay, “Waarom AfterPay thuishoort in jouw webwinkel” https://www.afterpay.nl/nl/zakelijk/waarom-afterpay

WIL JE MEER WEBSHOP TIPS ONTVANGEN?

Meld je dan aan voor de GRATIS Masterclass: “Een succesvolle webshop die jou de vrijheid en het inkomen kan geven waar jij van droomt.”
AANMELDEN via : GET IN CTRL

© GET IN CTRL

GET IN CTRL bestaat uit Shanice Tan en Anne-Claire Geerlings die wel vaker opdrachten voor de #DigiDames uitvoeren. 
Lees hier hoe ze elkaar hebben ontmoet en wat ze voor je kunnen betekenen. 

Deze blog is eerder verschenen op hun eigen website en is met toestemming op de website van de #DigiDames geplaatst. 

Bronnen

Astrid van der Made, Succes met je Webshop, “Achteraf betalen, verplicht of gewoon klantvriendelijk?” https://succesmetjewebshop.nl/achteraf-betalen-verplicht-of-klantvriendelijk/

Thuiswinkel, “Vier fabels en vier feiten over achteraf betalen”, https://www.thuiswinkel.org/nieuws/3806/vier-fabels-en-vier-feiten-over-achteraf-betalen

Charlottes Law, “Webwinkelrecht: Geen volledige vooruitbetaling eisen”
https://www.charlotteslaw.nl/webwinkelrecht-geen-volledige-vooruitbetaling-eisen/

Consumentenbond, “Koop op afstand en bedenktijd”, https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/rechten-bij-aankoop/online-telefonische-aankopen