Waarom een zakelijk WhatsApp account toch wel handig is!

Toen ik met mijn online business KimberLegal begon merkte ik al gauw dat veel van mijn klanten liever snel een WhatsApp berichtje sturen. Lekker makkelijk en snel natuurlijk!

Nu ben ik een behoorlijk sociaal mens met veel verschillende contacten en voer ik op een dag ‘weet ik niet hoeveel’ gesprekken op Whatsapp. Herkenbaar? Vast wel!

Hoe meer berichtjes je binnen krijgt hoe lager bepaalde gesprekken soms zakken in het gesprekken rijtje. En je voelt hem denk ik al aankomen. Berichtjes van klanten raakte vaak zoek en soms vergat ik zelfs te antwoorden. Wat ik zelf niet zo heel erg professioneel vind en een grote reden is dat men soms afhaakt om met jouw business in zee te gaan.

Dit moet toch beter kunnen?

Ja, dit kan zeker beter. Je kunt namelijk als je een Android telefoon hebt (sorry IPhone fans) gratis een zakelijk WhatsApp Bedrijfsaccount aanmaken. Heel veel Android telefoons hebben een dual-sim optie. Hier plaats ik mijn privé simkaart en uiteraard mijn zakelijke simkaart in zo kan ik heel makkelijk switchen van zakelijk naar privé zonder dat ik met 2 telefoons hoef te sjouwen. Hier zal ik, indien er behoefte aan is, een aparte blog over schrijven.

Een van mijn missies is om zoveel mogelijk kennis en kunde over te dragen aan andere ondernemers. Daarom deel ik graag mijn persoonlijke ervaringen met social media, systemen, online programma’s, tools, apps en noem maar op. Oke, genoeg verkooppraat. Het is tijd voor wat nuttige informatie!

Wat is het voordeel van een WhatsApp Business account?
Naar mijn mening zijn er heel veel voordelen, maar ik zal de belangrijkste 7 even op een rijtje zetten:

  1. Je kunt je contactgegevens zoals e-mail, website en bezoekadres invullen;
  2. Je kunt met het aanmaken van je account kiezen voor de branche van jouw business;
  3. Je kunt uiteraard net als gewoon WhatsApp een profielfoto plaatsen (van bijvoorbeeld je logo)
  4. Je kunt je openingstijden instellen, zodat men ook weet wanneer je bereikbaar bent op WhatsApp;
  5. Je hebt een catalogus waar in je je voornaamste diensten kunt plaatsen, met prijs en directe link naar bijvoorbeeld je website of webshop;
  6. Als je gesloten bent of niet bereikbaar bent op WhatsApp kun je instellen om automatisch een ‘afwezigheidsbericht’ te versturen. Deze tekst kun je zelf verzinnen;
  7. Ook binnen kantoortijden, kun je een ‘begroeting’ verzenden. Zodat er direct een antwoord naar de klant gaat zodra zij jou voor het eerst een berichtje sturen.

Wat ik toch wel het fijnst vond aan het scheiden van mijn zakelijke contacten is het overzicht wat ik had. Alle gesprekken die er zijn, zijn van bestaande of potentiële klanten, niks gemixt met privégesprekken. Door de automatische berichten en alle info in je profiel kun je zelfs zonder direct te antwoorden ‘call to actions’ creëren.

Daarnaast wil je er absoluut voor je klanten zijn, maar er zijn natuurlijk grenzen. Als je bijvoorbeeld naar de zorgverzekeraar belt of appt kan dit ook maar tot een bepaalde tijd. Met de afwezigheidsberichten laat je klanten weten dat hun vraag of bericht ontvangen is en je er z.s.m. op terug komt. Heel erg netjes en zo creëer je toch net iets meer balans tussen zakelijk en privé.

Dus als je een Android telefoon en een eigen online business hebt is het een echte aanrader om de WhatsApp Business app te downloaden en een account aan te maken.

 

Ga in WhatsApp, druk op de drie puntjes rechtsboven en ga naar ‘Instellingen’ en klik daar op ‘Bedrijfsinstellingen. En dan wijst de rest zich vanzelf. Zie screenshots hieronder:

     

         

       

Zou je graag meer tips en advies willen over het runnen van je online business? Bezoek dan mijn website www.kimberlegal.com en vraag een gratis adviesgesprek aan!

© Kimberley Mungra

Kimberley is Meester in de Rechten | Master of Laws LLM en is oprichtster van het bedrijf KimberLegal. Naast het adviseren, coachen en begeleiden van startende ondernemers geven ze ook juridisch advies en budgetcoaching aan particulieren.

Dit is voornamelijk praktisch advies op gebied van schuldhulp, administratie, contractenrecht, huurrecht en consumentenrecht.