Welke websitekleuren kies ik?

Website kleuren kiezen: 6 populaire kleuren. 

We vragen onze cursisten of onze klanten vaak welke uitstraling ze willen voor hun website en wat ze willen als steunkleur. Vaak kun je de kleuren van je logo terug laten komen, maar wat als je dat (nog) niet hebt? Lees meer over de 6 populairste website kleuren.

Waarom website kleuren belangrijk zijn

Je website is je visitekaartje en is de eerste binnenkomer voor je klant. De kleuren van je website kunnen een klant aantrekken of juist afstoten. Kleuren kunnen een bepaalde associatie oproepen waardoor een klant wel of niet met je in zee wil gaan. Ontdek hier meer over hoe kleuren ons beïnvloeden, zie hier de kleurenpsychologie in een kleurenwaaier en lees hier hoe belangrijk kleur is bij zakelijke stylingtips.

De 6 populairste website kleuren en hun betekenis

  1. Zwart en blauw
    Zit je in de beveiliging, dan is het bijvoorbeeld verstandig om website kleuren met een betrouwbare uitstraling te kiezen, zoals blauw, maar misschien ook autoriteit zoals zwart. Zwart heeft ook een sjieke uitstraling, dus dat zie je vaker terug bij bijvoorbeeld juweliers.
  2. Grijs
    Grijs is minder hard dan zwart en straalt ook betrouwbaarheid, standvastigheid uit. We gebruiken grijs graag in de footer van websites, zoals die van ons, aangezien je daar vaak belangrijke informatie terug kunt vinden.
  3. Groen en bruin
    Iets met natuur of maatschappelijk verantwoord ondernemen of eerlijke voeding, zal het minder goed doen met bijvoorbeeld de website kleur roze. Het zal je niet verbazen dat eerder voor de voor de hand liggende ‘aarde-tinten’ als bruin en groen wordt gekozen.
  4. Hardroze en fuchsia
    Deze website kleuren worden vaak voor websites met een vrouwelijk tintje gekozen, maar die niet te ‘girly-girly’ over willen komen. Roze staat voor zacht, vrolijk en speels. Hardroze en fuchsia zijn de volwassener en iets serieuzere variant.
  5. Oranje
    Wil je opvallen en speels overkomen, dan kun je voor oranje kiezen. Rood is vaak net iets te heftig; oranje is dan een mooi alternatief.
  6. Wit
    Voor onze eigen website hebben we voor het beeldmateriaal bewust voor veel wit gekozen om het licht en open te houden. Ook in de door ons geselecteerde foto’s zie je dit terug. Wit wordt geassocieerd met reinheid, rust en openheid.

Kleur associaties

Sta dus stil bij wat voor uitstraling, look en feel je website moet hebben (autoritair, benaderbaar, speels, jong, betrouwbaar, vriendelijk etc.) en stem je steunkleuren en logo hierop af.

Voor onszelf, #DigiDames hebben we ook bewust gekozen voor de steunkleur paars/roze, bijna richting neon, omdat we het wat speels wilden houden (en in balans met de zwart wil foto’s), maar wel volwassen en serieus over willen komen. En dat is precies wat we zijn! 

Wil je zelf je eigen look en feel van je website bepalen, of wil je graag zelf een huisstijl (flyers, visitekaartjes briefpapier etc.) leren maken? Neem dan hier contact met ons op!

 

© Cynthia Telting  | Director #DigiDames 

Cynthia geeft als externe docent ook graag (gast)colleges op diverse Hogescholen over o.a. Communicatievaardigheden (m.n. Presentatievaardigheden), Communicatieplanning, Trendwatching & Conceptontwikkeling en Ondernemerschap.

Cynthia is een gecertificeerd Online Coach volgens de Ontwikkelingsgerichte benadering bij het Online Coach Centrum.

Cynthia (be)schrijft voor Inspiration Network wat, naast of dankzij passie voor haar werk, haar nog meer bezighoudt.

 



Ja, ik ben er graag bij!

Ontmoet onze trainers, krijg een preview van onze #DigiAcademy trainingen, ontvang empowerment tips én training van karate docent Chantal & netwerk op een andere manier!

Kosten €15,- Het geld kun je ovv Preview en je voor en achternaam overmaken op:

Bankrekeningnummer NL82 INGB 0007 5618 28 t.n.v. DigiDames.