1. Wie ben je, wat doe je? #wiebenjewatdoeje
Hey! Ik ben Désirée Boerema, eigenaar van iDeesonline en oprichter van de Social Media Community. Ik noem mezelf een kickstarter voor mensen die zakelijk willen groeien. Daar waar iemand graag verder wil komen op het gebied van ondernemen, vind ik het super leuk om te focus te brengen en actie in de taxie te krijgen. In mijn bedrijf staan eigenlijk twee pijlers centraal: ondernemen & social media.
Ik vind het super leuk om te kijken waar iemands ‘kickstart’ zit. Dat stukje wat jou uniek maakt, wat je super goed in kan zetten voor je bedrijf en waar jij je mee kan onderscheiden. Iets wat je heel gemakkelijk afgaat, waar je energie van krijgt waardoor je zo enthousiast wordt dat de vonk over slaat op jouw klant. Ik vind het belangrijk dat je onderneemt op een manier die precies past bij jou en je leven. Dat je echt jezelf kan zijn.
Social media zijn super geschikt om jouw verhaal online te verspreiden. Om te laten zien wie je bent en wat je doet. Een groot deel van de ondernemers doet maar wat op social media. Ze hebben geen focus, weten niet wat ze moeten plaatsen, gaan met de massa mee, vergeten dicht bij zichzelf te blijven en daardoor blijft het resultaat uit. Ik organiseer Social Media Boost sessies waarbij ik deze ondernemers inspireer hoe zij zelf een social media strategie uit kunnen zetten, help ze op weg bij het startklaar maken van profielen en coach ze online via de Social Media Community.
2. Wat was jouw eerste (bij)baan.
Mijn eerste bijbaantje was schoonmaken bij het bedrijf van mijn ouders. Daarna kwam oppassen op de overbuurkinderen, werken bij een tuincentrum en het geven van paardrijles. Ook heb ik nog Veronica’s verkocht in winkelcentrums. En nee ;-)….Ik was niet zo’n type die een abonnement je neus door drukte. Voor mij moest het echt als een goede actie voelen. Dat had Veronica echt. Ik kan het riedeltje nog zo opnoemen. Ik wil vanuit enthousiasme verkopen, op een oprechte manier omdat ik er zelf in geloof. Dat vind ik ook heel belangrijk in mijn eigen bedrijf.
3. Wat zit er (standaard) in jouw tas?
In mijn tas zitten standaard visitekaartjes. Heb het al zo vaak meegemaakt dat ik privé ergens heen ga en dat het dan toch wel heel handig is om een kaartje bij me te hebben. Daarnaast natuurlijk mijn mobiel , een paar iDeesonline-pennen, mijn portemonnee, sleutelbos en oordopjes. Met daarbij vast nog allerlei andere troepjes die er al veel te lang in zitten haha.
4. Welke quote vind je interessant en waarom?
“Geen doel is te ver als je plezier hebt in wat je doet”. Ik geloof namelijk dat je heel ver kan komen als je maar geloofd dat het kan lukken én je lol hebt in wat je doet. Of je het doel nou wel of niet behaald….daar gaat het eigenlijk niet eens zo om. Het gaat om de weg er naar toe. De stappen die je maakt. Doen wat je leuk vindt, waar je energie van krijgt. Dan doe je het vanuit je pure enthousiasme en dat werkt aanstekelijk. Zo leuk om dan te zien dat jij met datgene wat jij het liefste doet, een ander kan inspireren en activeren om daar ook mee aan de slag te gaan.
5. Waar haal jij jouw digitale inspiratie vandaan?
Mijn digitale inspiratie haal ik uit mijn eigen ervaringen en wat ik in mijn netwerk zie. Omdat ik volop deelneem, kom ik snel nieuwe dingen tegen. Datgene wat ik interessant vind en wat relevant is voor mijn doelgroep, pak ik op. Verder werk ik met veel ZZP-ers en MKB-ers samen en ook dit samenwerken geeft nieuwe inspiraties. Wat zijn hun hobbels, hoe kunnen we deze uit de weg helpen en hoe maak ik hier een vertaling in om daar met online middelen nog meer mensen mee te kunnen helpen. Zomaar wat vragen die me regelmatig bezighouden én daarmee ook mijn to-do-list steeds weer langer maakt haha.
6. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
Dat zijn voor mij tot de sociale media apps. Whatsapp, Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, Pinterest. En…als tegenhanger daarnaast de VGZ Mindfulness app om tussen de digitale dingen en drukte in mijn hoofd, stuiter de stuiter, ook even mijn hoofd leeg te maken en rust en ruimte te creëren.
7. Wat is jouw digitale droom?
Dat zou voor mij dan toch wel zijn dat elke kleine ondernemer online media inzet op een manier die echt past bij hem/haar en zijn/haar bedrijf. Daarmee zijn/haar netwerk inspireert en activeert met zijn/haar boodschap en vakkennis.
8. Op een schaal van 1 tot 10, hoe Digitaal ben je?
Een 9. Hoewel ik echt heel veel online ben, doe ik sommige dingen echt niet online. Bijvoorbeeld mijn agenda: liever op papier. Geeft lekker overzicht, vind ik fijn. Ook overzichten met deelnemers print ik vaak gewoon uit. Lekker doorstrepen, aanvinken en markeren. Ik doe al zoveel online, daarom kies ik er voor om anderen dingen bewust niet op de computer te doen.
9. Welke Digi training van ons zou je willen volgen en waarom (suggesties voor nieuwe trainingen zijn altijd welkom!)?
Dan zou ik gaan voor de Webinar training. Daar ben ik nu volop mee bezig en me in aan het ontwikkelen. Wie weet haal ik er nog meer tips uit.
10. Welke Digi tips heb je zelf voor ons en de #DigiDames community?
Doe alles wat je doet vanuit je hart. Zowel op het vlak van ondernemen als social media. Blijf dicht bij jezelf, bij wie jij bent of waar je als bedrijf voor staat. Laat je niet afschrikken door wat de grote jongens doen, of je concullega of wat de massa om je heen roept. Durf het lekker zo te doen zoals jij het het liefste doet. Dan sta jij voor je eigen unieke persoonlijke merk. Word jij veel vrolijker van, je valt op tussen de massa én je trekt echt die mensen aan waar je super graag mee samenwerkt.
Ik heb nog heel veel andere social media tips, in de praktische zin. Denk dat veel ondernemers daar hun voordeel mee kunnen doen. In de Social Media Community delen we voor alle sociale media veel tips en tricks. Als je een gratis account aanmaakt kun je alle tips bekijken en vragen stellen waar nodig. Mochten er dames zijn die zelf met het uitzetten van een Social Media Strategie aan de slag willen gaan, kunnen zij mijn Social Media Canvas downloaden waarmee ze een plan op 1 vel papier kunnen maken.
11. Waar ben je het meest trots op?
Hier merk ik toch een bepaalde bescheidenheid. Ik vind alles leuk wat ik doe, maar waar ben ik nou echt trots op. Even nadenken. Ik ben trots op het feit dat ik mijn eigen werk gecreëerd heb toen ik na mijn studie geen werk kon vinden. Vanuit het niets heb ik mijn bedrijf opgericht en al snel liep het als een trein. Gewoon door groot te dromen en stomweg te geloven dat het gaat lukken.
En zo typende….eigenlijk zit het trotse gevoel bij mij vooral op het vlak van inspireren, verbinden en activeren. Zodra ik voel, merk of hoor dat ik iemand inspireer dan geniet ik. Zodra ik voel, merk of hoor dat ik twee mensen met elkaar kan verbinden zodat zij elkaar verder kunnen helpen, dan geniet ik. Zodra ik voel, merk of hoor dat ik anderen in beweging kan zetten op stappen te zetten richting hun ondernemersdroom, geniet ik. Al deze kleine momentjes maken me trots. Weet je, het zijn die kleine dingen waarin je het verschil kan maken en dat zoveel groots voor de ander kan betekenen. Dat zijn echt mijn genotsmomentjes.
12. Welke nieuwe #DigiDame van de week wil je nomineren en waarom?
Via deze weg wil ik graag Margreet Uildriks van DaaromM! nomineren. Zij is een Google Adwords topper waar ik fijn mee samenwerk. Ze is heel goed in het opzetten van campagnes met Google Adwords, zodat je beter vindbaar wordt op Google. Vind het heel prettig met haar samenwerken. Ze is heel punctueel en heeft goed overzicht in wat er moet gebeuren. Daarnaast heb ik echt bewondering voor haar drive om zich verder te ontwikkelen binnen het gebied van het vergroten van online vindbaarheid. Ze is helemaal op de hoogte van alles wat speelt.