Interview met #DigiDame van Week #49 Joan Nunnely

Noot vooraf van Director #DigiDames Cynthia Telting

 

Kleurrijke Krachtige Vrouw

 

Zoals iedereen  heb ik inmiddels ook mijn stempas ontvangen. Uiteraard ben ik persoonlijk voor meer vrouwen en ook meer kleur in de kamer.  Joan heeft zich verkiesbaar gesteld als kandidaat Tweedekamer lid. Dit vond ik zo leuk om te horen dat ik haar hier een podium bied om te vertellen hoe dat nu is om campagne te voeren in tijden van Corona en uiteraard welke digitale hulpmiddelen ze hierbij gebruikt (we blijven natuurlijk wel #DigiDames ;-).

 

Joan is eerder #DigiDame van de Week geweest (check hier haar vorig interview) en sommige quotes blijven bij mij hangen zoals haar vorige (en voor haar nog steeds actueel) “Nee is geen optie”. Ze is wat mij betreft een Krachtige Kleurrijke vrouw die daad bij woord voegt.

 

We hopen dat we je hiermee inspireren om te gaan stemmen, voor wie dan ook.  

Ik wil het wel zo neutraal mogelijk houden, dus we noemen in dit interview haar politieke partij niet. Als je haar politieke kleur wilt weten, check dan hier haar LinkedIn profiel.

 

Stem ze!

 

 

1. Waar loop jij tegenaan nu er nauwelijks mogelijkheden zijn om mensen in het echt te ontmoeten?

Waar ik tegenaan loop is dat het echt ontmoeten van mensen lastiger is geworden. Ik spreek veel mensen, maar het voelt altijd als een soort vergadering, ondanks dat het online zien van mensen niet altijd onder die noemer valt. Het ontmoeten van mensen is belangrijk voor mij, daardoor leer je drijfveren, motivatie en behoeftes kennen. Daarbij mis ik het samenzijn, genieten van een grote groep mensen bij elkaar, door de avond heen heb je dan allerlei verschillende gesprekken. Daar haal ik energie vandaan, hopelijk kunnen we snel weer naar buiten om elkaar te ontmoeten.

 

2. Wat voor apps of programma’s gebruik je nu om met de mensen te communiceren?

Teams, zoom, en mijn sociale media accounts zoals Instagram, LinkedIn en twitter. Die laatste zijn vooral om informatie te zenden. Tweezijdige communicatie doe ik toch vooral via bellen, teams en zoom. Dat zijn toch de middelen om met iemand in gesprek te komen.

 

3. Waar haal je je digitale inspiratie vandaan?

Mijn digitale inspiratie is niet anders dan de inspiratie die ik hiervoor had. Mijn doel is om me voor mensen in te zetten die het moeilijk hebben, die worden uitgesloten of niet de mogelijkheden hebben om welke reden dan ook om te participeren in de maatschappij. Deze groep lijkt alleen maar groter te zijn geworden in het afgelopen jaar. Studenten hebben het zwaar, ouderen zitten opgesloten, de arbeidsmarkt is ongezond evenals het overheidssysteem. Mijn droom is om een wereld te hebben waar ook de minder bedeeldenmee kunnen doen. Dat is mijn inspiratie. “De kracht van een inclusieve arbeidsmarkt”.

 

4. Zijn er apps waarbij je nog beter uitleg nodig hebt om het te kunnen gebruiken?

Er zijn zeker apps waarbij ik hulp inschakel van mijn netwerk. Gelukkig heb ik mensen om mij heen die weten wanneer ze content moeten plaatsen en welke woorden of hashtags ze hierin toe moeten voegen om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Een leuk voorbeeld is insta live wat ik gebruik voor Koffie met Joan. Dan nodig ik een inspirerend persoon uit waarmee ik een gesprek aan ga over zijn of haar vakgebied. Dat doe ik nu wekelijks, maar hiervoor had ik nog nooit de functie insta live gebruikt.

 

5. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?

De online communicatie tools waarmee je kan video bellen. Helemaal nu we niemand kunnen ontmoeten en niet in real life kunnen vergaderen. Het is voor mij heel belangrijk om toch mensen te blijven spreken en dan vind ik het heel prettig om mensen ook te kunnen zien. Het voordeel van online inbellen met elkaar is ook dat de reistijd afneemt.

 

6.  Zou je willen beginnen met het maken van vlogs (week vlogs) waarin je uitgebreid verteld wat je werkzaamheden elke week zijn?

Dat is een leuk idee! Echt ervaring heb ik niet met het maken van Vlogs, dus ik denk wel dat ik het kan. Als mensen geïnteresseerd zijn in wat ik wekelijks doe dan ben ik zeker bereid daarover te vertellen. Geen dag is hetzelfde.

 

7. Hoe voer je campagne in tijden van corona?

Het campagne voeren tijdens deze lock down periode is zeker een uitdaging, omdat het cruciaal is om alternatieve manieren te vinden die er voor zorgen dat je nog steeds verbonden bent met mensen en hun een positief vooruitzicht kan bieden op de toekomst. Social media is daar heel behulpzaam in en daarom zijn we met een team bezig om de campagne zoveel mogelijk te delen op diverse platforms zodat het bij zoveel mogelijk mensen terecht komt. Het is een hele andere manier van werken die een ander soort creativiteit vereist, maar het brengt ook heel veel mooie en nieuwe mogelijkheden. Zichtbaarheid is in deze tijd van belang.

8. Stel dat je 1 dag alle aandacht op Instagram zou krijgen wat zou je plaatsen en waarom?

Dan zou ik graag inzetten op de boodschap van hoop. De kracht van een inclusieve arbeidsmarkt. Ik zet graag in op het benoemen van het ongebruikte potentieel van mensen met een biculturele achtergrond die bij gelijke geschiktheid niet ingezet worden. Of het nu de onderkant of de bovenkant van de arbeidsmarkt betreft. Afgelopen jaar is een jaar geweest met veel dieptepunten en negativiteit. Juist nu is het denk ik van belang om verder te kijken dan de dingen die fout gaan. Tuurlijk staat het water bij veel mensen tot de nek, daarom moeten we hiervan leren, en ontdekken welke mogelijkheden ook een jaar als dit geeft voor de toekomst. Want er komen andere tijden! Een boodschap van optimisme en positiviteit dus, waarin zeker de problemen van nu niet worden genegeerd.

 

Check hier een aantal websites van vrouwen in de 2de kamer:
stemopeenvrouw.com, SheCredit, BlackLadiesTalk, ElsBorstNetwerk, The Female lead, new.female.leaders, fem.start, topvrouwen.nl en uiteraard de #DigiDames!

 

Gelukkig zijn er steeds meer vrouwelijke netwerken die zich ook daadwerkelijk inzetten voor het aanmoedigen van vrouwen.