Interview met #DigiDame van Week 53 Marieke Smit

 

  1. Wie ben je, wat doe je? #wiebenjewatdoeje
    Ik ben Marieke Smit, 50 en een beetje, vrouw van, moeder van 2 prachtige volwassen dochters, schoondochter (schoon) zus, vriendin en ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Toen ik tijdens de crisis mijn baan kwijtraakte wilde ik als zelfstandige aan de gang. Ik startte mijn eigen bedrijf, storytelling in 1300 tekens. Maar omdat de schoorsteen toch moet roken ging ik werken bij ’s Heerenloo, een organisatie voor de verstandelijk beperkte medemens. Ik vond het werken met verstandelijke beperkte mensen het leukste wat ik ooit gedaan heb, dus dat eigen bedrijf heb ik gauw in de koelkast gezet en later in de kliko gegooid. Mijn belevenissen deel ik op LinkedIn. Ooit hoop ik deze belevenissen te bundelen en uit te brengen. 20 jaar in de kinderopvang als locatiemanager bleek een goede voorbereiding voor het werk wat ik nu doe. Het was de beste cariërreswitch ooit.

 

  1. Wat was jouw eerste (bij)baan?
    Ik paste op kinderen in de buurt en later bracht ik stemkaarten rond. Dat verdiende goed. Helaas maar een paar keer per 4 jaar dus daar kwam folders rondbrengen bij.

 

  1. Wat zit er (standaard) in jouw tas?
    Diarem, paracetamol, neuspray en een puf. Precies wat ik nodig heb om door te kunnen werken bij ziekte.

 

  1. Welke quote vind je interessant en waarom?
    Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.

Hate cannot drive out hate, only love can do that.

Als we met zijn allen wat meer zouden accepteren en liefhebben, zou de wereld er een stuk lichter uitzien en zonder oorlogen- Dr. Martin Luther King.

 

  1. Waar haal jij jouw digitale inspiratie vandaan?
    LinkedIn. Op LinkedIn leer ik heel veel over LinkedIn zelf. LinkedIn gaat voor mij boven andere sociale apps, vanwege alle prachtige informatie die daar gedeeld wordt.

 

  1. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
    Whattsapp, LinkedIn (dit is mijn profiel), mijn wekker en wat spelletjes.

 

  1. Wat is jouw digitale droom?
    Dat al mijn stukjes op LinkedIn 10.000+ views hebben en dat ik via mijn stukjes anderen kan inspireren.

 

  1. Op een schaal van 1 tot 10, hoe Digitaal ben je?
    ik denk een 7. Ik vind mijn weg op de digitale snelweg wel.

 

  1. Welke Digi training van ons zou je willen volgen en waarom (suggesties voor nieuwe trainingen zijn altijd welkom!)?
    Ik heb intresse in fotograferen met je mobiel dus de training: Smartphone fotograferen like a pro zou ik wel willen volgen.

 

 

  1. Welke Digi tips heb je zelf voor ons en de #DigiDames community?

Mijn linkedIn tips:

  • De allerbeste tijd om te posten is maandag, dinsdag en donderdag vanaf 17.00 tot 19.00 uur. Waarom? Dit zijn de dagen dat de meeste mensen werken en LinkedIn lezen. Zeker tussen 17.00 en 19.00 uur omdat men dan in de trein, bus of file zit en zich vervelen en LinkedIn bekijken.

 

  • LinkedIn weegt het eerste uur na het plaatsen van jouw post mee. Krijg jij veel likes of comments in het eerste uur na plaatsen dan helpt LinkedIn jou ook met de zichtbaarheid van jouw bericht. Dus plaatsen in de nachtelijke uren heeft geen zin, ook de boostgroep slaapt dan en kan jou niet helpen.

 

  • #tags, Sommige post staan vol met tags. Advies is maximaal 3 tags. Kijk welke tags aansluiten bij jouw post. Veel mensen volgen een tag bijvoorbeeld #ILoveMyJob, #WerkenInDeZorg en #werkgeluk. Ga voordat je jouw post plaatst, eerst eens onderzoeken welke tags er zijn rond het thema van jouw post. Dit kan je doen in de zoekbalk, bv #WerkenInDeZorg. Je ziet dan meteen hoeveel mensen deze #tag volgen en jouw post zullen zien.

 

  • @Personen taggen in jouw post. Jouw post wordt dan ook zichtbaar in de timeline van de door jouw @getagde posts maar vraag je aan de voorkant af of de getagde personen dit

a)Kunnen waarderen

b)Zullen reageren

 

  1. Waar ben je het meest trots op?
    Ik ben trots op waar ik nu gewoon sta.

 

  1. Welke nieuwe #DigiDame van de week wil je nomineren en waarom?
    Marleen Bekker, te vinden op LinkedIn vanwege haar geweldige promotiefilmpjes.