Interview met #DigiDame van Week 62 Sascha Bertus

 

  1. Wie ben je, wat doe je? #wiebenjewatdoeje
    Hey ladies, ik ben Sascha Bertus (1970), geboren Rotterdamse, partner van William, moeder van Maxim (21) en Luna (16) en baasje van Labradoodle Finn. Zo’n 15 jaar geleden begonnen met ondernemen en sindsdien succesvol als stijlstrateeg en personal brandingspecialist voor zakelijke professionals met mijn bedrijf Room to Grow dat ik samen run met compagnon Mirjam Hubregtse. Met Room to Grow helpen wij professionals om hun eigen kwaliteiten te ontdekken en benutten zodat ze zich met meer zelfvertrouwen kunnen profileren en daardoor meer impact maken. Samen met Mirjam schreef ik het managementboek Zien ze wel hoe goed je bent? en in 2019 verscheen mijn boek Verpak je Succes.Altijd open voor verbinding, dus connect vooral, liefst via LinkedIn of Instagram – @saschabertus

 

 

  1. Wat was jouw eerste (bij)baan?
    Als jong meisje (ik was 7!) was ik al aan het ondernemen. In de schoonheidssalon van mijn moeder verkocht ik zelfgemaakte sieraden en vanuit onze garage en camper verkocht ik van alles. Toen ik 13 was werkte ik in de zomervakantie als kamermeisje in het hotel van mijn toenmalige beste vriendinnetje in Luxemburg en als 16-jarige als verkoopster bij Mag & Maggie. Aardbeien plukken en folders rondbrengen hield ik maar een dag vol. Achteraf zie ik dat ondernemen, klantcontact en gastvrijheid toen al belangrijk voor mij waren.

 

  1. Wat zit er (standaard) in jouw tas?
    Steeds minder! Vroeger sjouwde ik van alles mee, maar tegenwoordig kies ik voor kleine tasjes met daarin alleen het hoognodige: m’n IPhone met de belangrijkste pasjes in het hoesje, sleutels, een lipbalm en een brillendoekje. Een mondmasker zit er tegenwoordig ook standaard in en als de tas iets groter is gaan ook m’n zonnebril, visitekaartjes, een klein tubetje sunscreen en m’n Airpods mee om onderweg podcasts of muziek te luisteren.

 

 

  1. Welke quote vind je interessant en waarom?
    Op de quote die ik heb bedacht voor mijn boek krijg ik veel positieve en enthousiaste reacties, zowel van klanten als vakgenoten: “Je wordt niet gezien zoals je bent, maar zoals je waargenomen wordt”. Dit is echt de essentie van waar ik voor sta en waar ik mensen graag mee wil helpen en inspireren. Ik ben er ook trots op dat dit helpt om meer bewustwording te creëren voor mijn vakgebied. De quote die ik zelf graag toepas is: “The best way of learning about anything is by doing” van Richard Branson. Je kunt altijd excuses verzinnen of anderen de schuld geven als iets niet lukt, maar ga het gewoon doen als je iets graag wilt.

 

  1. Waar haal jij jouw digitale inspiratie vandaan?
    Vooral vanuit Instagram, LinkedIn en tegenwoordig ook van podcasts.

 

  1. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
    Dat zijn er teveel om op te noemen! Apps die ik elke dag gebruik zijn WhatsApp, Asana voor al m’n taken en projecten, Evernote voor al m’n notities, Gezondheid om te checken of ik al genoeg stappen heb gezet en uiteraard ook Instagram, LinkedIn en Facebook. Verder natuurlijk Teams en Zoom voor onze trainingen en online meetings. Ook zijn favoriet: Informer voor het uploaden van bonnetjes, Spotify voor muziek en podcasts, Daily Yoga voor yoga en meditatie, Crisp voor online boodschappen, Pro Color Palette voor het maken van een snel kleurenpalet en PicFrame voor moodboards. En zo kan ik nog wel even doorgaan…

 

  1. Wat is jouw digitale droom?
    Om volledig locatie-onafhankelijk te kunnen werken met Room to Grow. Door corona is dit eigenlijk al werkelijkheid geworden. We hebben al onze trainingen omgebouwd tot online trainingen en konden daardoor onze kantoren opzeggen. Voor corona dachten we er wel aan, maar was er altijd tijd tekort. Door de pandemie werden we gedwongen om volledig online te gaan en was er ook meer draagvlak vanuit onze opdrachtgevers. We zijn het gewoon gaan doen en onderweg leerden we wat wel en niet goed werkt. Nu werken we aan een eigen online academy met online programma’s gericht op zichtbaarheid, profileren en personal branding.

 

 

  1. Op een schaal van 1 tot 10, hoe Digitaal ben je?
    Toch wel behoorlijk digitaal, ik zou mezelf een 7 geven, misschien wel een 8 sinds we volledig online werken.

 

  1. Welke Digi training van ons zou je willen volgen en waarom (suggesties voor nieuwe trainingen zijn altijd welkom!)?
    Jullie hebben een heel mooi aanbod van trainingen, echt top! De training SEA like a pro lijkt me heel interessant omdat ik benieuwd ben of online adverteren voor ons zou werken.

 

 

  1. Welke Digi tips heb je zelf voor ons en de #DigiDames community?
    Zorg voor goed en professioneel beeldmateriaal op je online profielen en social media-kanalen! Ik hoor vrouwen vaak zeggen dat ze graag zichzelf willen zijn en dat het om de inhoud moet gaan. Toch wordt je geloofwaardigheid, mate van deskundigheid en zelfs persoonlijkheid in grote mate bepaald door hoe je gezien wordt door anderen. Met de juiste vertaling in je appearance zorg je echt voor een succesvolle profilering, ook online! Als je hier meer over wilt weten, dan nodig ik je uit om je aan te melden voor ons gratis e-book 10 tips voor zichtbaar zakelijk succes via https://www.roomtogrow.nl/#updates of lees ze in mijn boek VerPAK je Succes , ook als e-book verkrijgbaar.

 

 

  1. Waar ben je het meest trots op?
    Zakelijk gezien ben ik trots op wat ik bereikt heb met mijn bedrijf. Bijvoorbeeld dat we als klein bureau met ons aanbod opgenomen zijn in de opleidingsportals van grote organisaties als ABN AMRO, KLM, KPN, en Rabobank. Toen ik begon met ondernemen was het keihard werken en de eerste jaren leverde dat minder op dan dat ik in loondienst verdiende. Met doorzetten, de juiste strategie, een fijne compagnon en een team van professionals om ons heen, heb ik bereikt wat ik nooit had durven dromen. Mijn moeder leerde me om altijd financieel onafhankelijk te zijn, dat is wel gelukt.

 

 

  1. Welke nieuwe #DigiDame van de week wil je nomineren en waarom?
    Dat vind ik wel een lastige, ik ken zoveel inspirerende digidames! Bijvoorbeeld Chau Nguyen van Fresh Agency of Esther Jacobs, de no exuses lady die als digital nomad de hele wereld over reist.