Waarom je blij moet zijn met die akelige baas of vervelende collega

Karma is a very powerful thing – Waarom je blij moet zijn met die akelige baas of vervelende collega: mijn 5 leerpunten.

Begrijp me goed, op het moment zelf zal je het zeker niet zo ervaren, maar jaren later zal je merken dat het je vormt en het de keuzes in je loopbaan carrière bepaalt. Zorg ervoor dat het je op een positieve manier kunt omvormen!

Ik heb ook die collega ‘from hell’ gehad die me elk moment kleineerde en waar ik enorm onzeker van werd. Uiterlijk liet ik niets merken en ik probeerde zijn afbrekende kritiek (er was niets opbouwends aan) aan te horen en er van te leren (zie ook mijn incasseringsvermogen in mijn blog: “Don’t mess with me, I know Karate – mijn 11 Karate/Ondernemer inzichten)

.

M’n zelfvertrouwen kreeg wel een enorme knak, dus toen ik na verder solliciteren snel ergens anders aan de slag kon (dit was nog ruim voor de economische crisis!!), was ik daar al snel verdwenen. Een  paar jaar later werkte ik ergens anders waar ik ook hele vervelende ervaringen had en ik soms huilend op het toilet zat (ik was toen ergens halverwege de 20). Ik ben er heel goed in uiterlijk niets te laten merken, maar het brak me wel op. Ik was innerlijk non-verbaal niet congruent. Ik had wel een glimlach op m’n gezicht, maar van binnen voelde ik me lange tijd, zeker in die werksituatie, ontzettend rot.

Het heeft jaren geduurd (zeker tot m’n 30ste) voordat ik m’n innerlijke balans terug gevonden had. Ik had inmiddels werk dat ik heel erg leuk vond om te doen en waar ik zelfs schouderklopjes(!) kreeg als ik iets goed gedaan had. Waar ik gewaardeerd werd en dus groeide i.p.v. stagneerde.

Elita (Vijverberg) mijn voormalig VOF compagnon met Code#id Webdesign heb ik ontmoet toen zij stage liep in Theater Zuidplein waar ik toen dus met heel veel plezier werkte. Fast Forward 10 jaar later… Het leuke was dat we elkaar jaren later weer tegen kwamen en we nu samenwerken, omdat ze me de leukste stagebegeleidster ooit vond (ik heb écht een traantje weg moeten pinken toen ze me dat vertelde…). Ze had ook minder leuke ervaringen gehad en ze bloeide helemaal op en dat terwijl ik haar gewoon behandelde zoals ik zelf behandeld wilde worden. Het heeft gewoon zo moeten zijn dat we toen en nu ook weer, samenwerken!

 

Wat heb ik van die minder leuke ervaringen met collega’s/leidinggevenden geleerd? Vooral wat ik zelf niet zou doen. Bij deze mijn 5 leerpunten.

 

  • Leerpunt #1

Dat ik never never never NEVER nooit iemand zomaar zal kleineren of alleen maar afbrekende kritiek zal geven, zoals die ene collega en leidinggevende ‘from hell’. Ik geloof in opbouwende feedback. Er is altijd iets dat wel goed gaat. Focus daarop, maar wees daarnaast wel eerlijk in je opbouwende kritiek. We hadden speciaal in onze kernwaarden opgenomen dat we respect voor elkaar hebben en dat we anderen/onze klanten altijd zullen behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.

  • Leerpunt #2

Dat ik graag als leidinggevende er voor mijn werknemers of als docent er voor mijn studenten wil zijn. Ik had ooit een leidinggevende op wie ik niet kon rekenen toen ik haar nodig had. Jammer, want ik ben heel loyaal, maar niet naar mensen die het ook niet naar mij zijn. Ik wil er niet alleen zijn als het mij goed uitkomt. Ook nu dat ik geen les meer geef bij de Hogeschool Inholland ben ik nog betrokken bij “mijn” studenten die moeite hebben met afstuderen, of met het zoeken naar een baan.

  • Leerpunt #3

Ik groei van complimentjes en anderen ook heb ik gemerkt. Als er iets niet goed gaat, moet je het aangeven, maar als er iets wel goed gaat moet je dat zeker ook aangeven. Mensen mogen elkaar vaker complimenteren (oké, ik sla soms door…)! Ik gebruik als docent of als Online Coach bv heel vaak bewust de sandwich methode als ik feedback geef. Dat ik dus begin met iets positiefs, al is het maar iets kleins, dan geef ik mijn opbouwende kritiek en eindig weer met iets positiefs. Dat wat je als laatste hoort, blijft het langst hangen namelijk.

Niet omdat ik geen slecht nieuws gesprek kan brengen (dat kan ik prima en is trouwens iets heel anders dan feedback geven), maar omdat ik wil dat iemand het beter doet. Dat impliceert dat iemand al iets goed doet, maar dat als je hier en daar nog aan werkt, het helemaal perfect wordt (of in ieder geval beter).

  • Leerpunt #4

Dat je niet alles hoeft aan te nemen. Als iemand de moeite neemt om je kritiek te geven, moet je daar zeker bij stil staan en er goed naar luisteren. Wees eerlijk naar jezelf en vraag je af of het terecht is en of dat je er iets mee kunt/wilt. Zo ja, doe er dan ook echt iets mee en zo nee, bedank degene voor zijn of haar tijd, schud het ook écht van je af en move on. Praat er met anderen over en schaam je je er niet voor dat het even niet zo lekker gaat.

  • Leerpunt #5

Het belangrijkste dat ik geleerd heb is: “If u can’t say something nice, shut up and don’t say anything at all”.

Karma is a very powerful thing..

P.s. Ik had deze blog al een jaar geleden geschreven, maar nooit gepubliceerd. Ik werd geïnspireerd het toch te publiceren, omdat ik recentelijk iemand sprak (you know who you are) die een vervelende situatie op haar werk heeft meegemaakt en waardoor haar zelfvertrouwen ook een aardige deuk gekregen heeft. Geloof me je bent niet de enige… Het gaat erom wat je ervan leert en wat je voor jezelf eruit meeneemt naar je volgende werksituatie.

Laat me weten wat jij hebt geleerd van een minder prettige werkomgeving en of het je gevormd heeft tot wat je nu bent, doet of voor staat. 

© Cynthia Telting  | Director #DigiDames 

Cynthia geeft als externe docent ook graag (gast)colleges op diverse Hogescholen over o.a. Communicatievaardigheden (m.n. Presentatievaardigheden), Communicatieplanning, Trendwatching & Conceptontwikkeling en Ondernemerschap.

Cynthia is een gecertificeerd Online Coach volgens de Ontwikkelingsgerichte benadering bij het Online Coach Centrum.

Cynthia (be)schrijft voor Inspiration Network wat, naast of dankzij passie voor haar werk, haar nog meer bezighoudt.